Versslageving

Heb je een sessie gemist? Geen nood, onze journalisten brengen verslag uit.
16
Mei

Joel de Ceulaer

“’Journalisten zijn in feite slecht betaalde copywriters’, dixit vrienden uit de advertising

Journalisten die schrijven over cultuur of politiek, zijn vaak in feite gratis copywriter omdat ze bekendheid geven aan de mensen waarover ze schrijven.

“Je kunt niet lid zijn van een organisatie én erover schrijven. Zelfs niet van Greenpeace of WWF.”

Ook niet als moderator voor een debat van ee politieke partij. Als bijvooorbeeld De Ceulaer geld van hen krijgt, dan lijkt dat op belangenvermenging. Maar als hij het gratis zou doen, zou dat ook vreemd zijn: waarom zou hij zich dan voor die partij inzetten?

“Als journalist bind je je het best aan zo weinig mogelijk organisaties. Ook niet de journalistenvakbond (VVJ).”
Siegried Bracke zegt over zijn werk bij de S.PA dat hij altijd objectief is geweest. Daar gaat het echter niet om. Je moet onafhankelijk zijn, dat is een soort van ‘hygiëne’. Bracke moet gewoon geen lid van S.PA zijn..   Het beste voor dat voor de emancipatie van de journalist past, is een model à la De Correspondent. Zo is er geen reclameregie nodig, maar wordt er enkel gewerkt met betalende abonnees voor diepgravende journalistiek. Dit is een droom voor de journalist, maar moeilijk haalbaar in Vlaanderen.
“Mediabedrijven zullen steeds toegeeflijker worden naar de commerciële bedrijven. Ik vermoed twee evoluties:
  • De gratis meainstream media die alle nieuwtjes volgt wordt gratis voor de consument en betaald door ads etc.
  • Voor de kwaliteitsmedia zal de consument moeten betalen.”
  Echt fatsoenlijke, kritische stadhuisberichtgeving bestaat bijna niet meer. Via crowdfunding zou dit misschien wel mogelijk gemaakt kunnen worden.

Leave a Reply