Versslageving

Heb je een sessie gemist? Geen nood, onze journalisten brengen verslag uit.
20
Mei

Geen winst, wel succes

door Joran Simoens
Kris Dewitte - Roularta

Content marketing hoeft niet helemaal worden ingepalmd door marketingbureaus die er zoveel mogelijk geld uit proberen te slaan. De sessie Non-profit wilde dan ook enkele initiatieven in de verf zetten hoe ook geen winst beogen een geslaagde strategie kan zijn door middel van content.

Drie ondernemingen kwamen dan ook ronduit vertellen over hun doelstelling, planning en motivatie. Als eerste kwam Nadja De Wolf van Takeda aan het woord. Takeda is bij ons nog niet superbekend, maar in Japan is het het grootste farmaceutische bedrijf, en ook in Europa is het de top tien binnengedrongen.

Nadja is meteen duidelijk. “The game has changed, ook in de farmaseutische sector”, zegt ze. “We moeten tegenwoordig veel meer betekenen voor klanten. Adverteren voor medicatie mogen we niet, maar medische educatie wel, en daar zetten we hard op in. Onze ‘main goal’ is niet verkopen, maar vertrouwen winnen bij onze patiënten, zij staan dan ook centraal bij ons bedrijf.

Hoe werkt het content platform van Takeda?

 Werken met bloggers die ook patiënt zijn waarmee andere patiënten zich mee kunnen identificeren
 Info verspreiden over evenementen
 Advies van experten
 The brand is not our story, the patient is

St*rk Magazine

“Less is more, ook in contentmarketing! Niet de hoeveelheid maar kwaliteit primeert.” Met die quote legt Kris Dewitte de basis voor zijn sessie. Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap brengt een magazine uit met als baseline sterke verhalen over personen met een handicap. Daarbij is het belangrijk dat de strikte richtlijnen en decreten die de Vlaamse Overheid oplegt, vertaald worden naar aantrekkelijk verhalen voor de doelgroep, namelijk personen met een handicap.

Omdat Dewitte vanuit de overheid werkt geeft hij dan ook tips hoe de communicatie naar burgers veel beter kan:

  1. Denk vanuit je doelgroep   Verhalen voor én met hen
  2. What’s in it for me   Wat is de meerwaarde voor de lezers?
  3. Trap niet in de val van het vakjargon   Duidelijke uitleg is nodig
  4. Keuzes maken!   Anders krijg je snel veel te veel informatie
  5. Niet alleen info, ook emotie   Bouwt een band op met lezers

No Waste

Jaarlijks is er een enorm voedselverlies in Vlaanderen. Elke Vlaming kiepert maar liefst 18 tot 26 kg voeding in de vuilnisbak. De website koelkastinorde.be stimuleert onder andere een slim gebruik van de koelkast om voedselverlies tegen te gaan. Sofie De Keyser van Recupel en Katrien Verfaille van OVAM stelden dan ook met trots hun project voor die door middel van content mensen wil sensibiliseren.

Wat zijn de uitdagingen voor dit soort concepten?

Evenwicht vinden tussen content en doelgroep
 Content moet juist zijn
 Content moet onderscheidend zijn

  Reach   Act   Convert   Engage

Daarbij is het activatieproces ook essentieel aangezien ze zonder enig klantenbestand beginnen. Wie goed van start wil gaan en niet na een paar weken wil verdwijnen, houdt zich volgens de twee dames aan enkele principes:
  1. Evenwicht is het belangrijkste, een goede afwisseling waar geen enkel aspect doorweegt
  2. Maximaliseer het rendement van de kanalen
  3. Wordt steeds ambitieuzer naarmate het project

Leave a Reply