Versslageving

Heb je een sessie gemist? Geen nood, onze journalisten brengen verslag uit.
21
Mei

Technology: van interactieve content via virtual pubs naar print

door Tom Vandenhove

Kijkers verbinden met content

Vincent Nédée behaalde in 2015 een Master of Science in Business Economics, Business Engineering aan de KULeuven. Daarnaast heeft hij ook een Advanced Master in Innovation and Entrepreneurship van de Solvay Business School in Brussel en het MIP-Politecnico Di Milano (Milaan). Sinds 2016 werkt Vincent Nédée bij Appiness NV. Daar is hij verantwoordelijk voor de sales en Head of Business Development Europe.

Op Content Rules?! spreekt hij over Spott, een applicatie die kijkers wil verbinden met videocontent door de content interactief te maken. Ze werken met een second screen waarop je aankopen kan doen die gelinkt zijn aan het first screen, momenteel zijnde het tv-scherm. Op basis van geluid wordt de uitzending gesynchroniseerd met die in de applicatie. Op basis daarvan herkent Spott waar je naar kijkt. Het systeem is vergelijkbaar met Shazam. Vervolgens krijg je de keuze om items uit de uitzending te kopen, zoals de volledige kleerkast van een acteur. Spott maakt ook commercials interactief. Bijvoorbeeld bij Douwe Egberts.

Als er geen product placement deal is worden er gelijkaardige matches gezocht met de bedrijven waarmee wel een deal is. Ook wanneer er een dure en een goedkope versie is, geeft Spott de keuze aan de gebruiker tussen de twee versies.

Product placement staat in België nog in haar kinderschoenen in vergelijking met andere landen. Zo heeft Spott een deal met RedeGlobo, de grootste zender in Brazilië. In dat land zijn er volgens Nédée callcenters waar mensen naar bellen om items uit tv-programma’s te kopen. Ook met Noord-Korea is er recent een deal om het concept te verkopen.

In maart 2017 heeft Spott al 135000 downloads, 50000 maandelijkse gebruikers en 1468791 abonnees. De sterkte van Spott zit ‘m volgens Nédée in de eenvoudigheid voor bedrijven om in te stappen. Het is geen kost maar een added value. Spott werkte al samen met E5Mode, Ikea, Albert Heijn, …

Digitale mond-tot-mondreclame

 

Patrick De Pauw gooide na een carrière van achttien jaar als commercieel directeur resoluut het roer om. Samen met enkele partners startte hij Social Seeder op, een platform dat digitale mond-tot-mondcommunicatie eenvoudig maakt. Ondertussen geven meer dan 170 organisaties hun vertrouwen aan Social Seeder. De Pauw is er CEO.

Social Seeder wil stimuleren dat mensen op internet praten zoals ze dat op café doen. Of zoals hij zelf zegt: virtual pubs creëren. Drie jaar geleden deed De Pauw een enquête bij 3000 mensen. Hij merkte dat zijn marketingbudget uitging naar 13% mensen die hen niet kenden, want je bereikt maar een kleine groep omdat alle bedrijven tegen elkaar op adverteren. Hij kreeg toen het belang van mond-aan-mondreclame bevestigd, want die gaat boven wat mensen eventueel te zien krijgen op sociale media. Dat hij niet de enige is die zulke evoluties ontdekt, merkt hij aan het feit dat het woord influencer marketing op Google gestegen is met 5000%.

De Pauw gelooft niet zo zeer in externe personen die het gezicht zijn van een campagne, maar eerder in mensen die oprecht fan zijn van je merk en die je zo inschakelt door middel van co-creation. Een voorbeeld geeft De Pauw met George Clooney, ambassadeur van Nespresso. Hij drinkt eigenlijk geen koffie, en wilde niet komen naar het personeelsfeest van Nespresso omdat hij er niet voor betaalt krijgt. De Pauw stelt zich vragen bij de geloofwaardigheid van zo’n (duur) merkgezicht.

Co-creation is echter nog zeer klein, beseft De Pauw. Weinig mensen zijn klaar om samen te denken en creëren met bedrijven. Awareness is daarom het belangrijkste.

Transitie van digitaal naar print.

 

Dana Nastase deed ervaring op als project manager bij Nike en Johnson & Johnson. Momenteel is ze verantwoordelijk voor de uitbouw van de nieuwe productlijn magazine.live bij Twipe. Ze combineert een passie voor digitale media, business breeding en technology entrepreneurship.

Twipe helpt mensen om bij de lezer te raken door een interactief, zelf samenstellend magazine op te stellen voor mensen die geen ervaring hebben met design maar toch een magazine willen aanbieden voor hun bedrijf. De app maakt gebruik van een eenvoudige, gebruiksvriendelijke layout.

Volgens Dana is het een interessante applicatie voor een bedrijf die een transitie wil maken van digitaal naar print. Dat is voor veel bedrijven moeilijk, maar makkelijker voor marketeers die info willen delen in de vorm van een magazine. Het is in het algemeen namelijk moeilijker om een gebruiker voor je te winnen op een smartphone- of computerscherm.

 

Leave a Reply