Versslageving

Heb je een sessie gemist? Geen nood, onze journalisten brengen verslag uit.
20
Mei

The Editorial Age

door Tom Vandenhove

Ebele Wybenga is columnist, auteur en ervaren spreker. Hij is medeoprichter van het mediabedrijf HearHear Media. Op het Content Rules?!-congres spreekt Wybenga over de opkomst van branded journalism. Hij publiceerde er in 2013 het boek ‘The Editorial Age’ over. Een boek over de kansen en problemen wanneer mediabedrijven en advertentiebedrijven bij elkaar komen.

Wybenga werkte zelf in de journalistieke en marketingsector. Vanwege zijn kennis over beide sectoren vraagt hij aan het publiek wie kan zich een advertorial kan herinneren waarvan hij onder de indruk was? Dat blijkt een moeilijke vraag te zijn voor het publiek. Wybengas eerste punt is meteen gemaakt: hoe zorg je ervoor dat de branded content die je maakt toch kwalitatief is?

Vervolgens deelt hij zijn lezing in in enkele remedies tegen slechte branded content. Zijn eerste remedie is om te werken met onafhankelijk denkend redactioneel talent. Zij denken niet per se met het oog op verkoopcijfers, maar focussen op het concept en de inhoud van het stuk. Wybenga ziet dat er advertenties zijn die onze tijd waard zijn. United Colors of Benetton brengt een magazine uit, Colors, dat al sinds de jaren 90 kwalitatieve content brengt die in feite los staat van het merk, maar er wel een kwaliteitsstempel op achterlaat. Zo zijn er meerdere voorbeelden, van Google tot Louis Vuitton.

Verder spoort Wybenga onder meer aan om in te spelen op de fascinaties van je publiek. Sinds het internet de controle over content in handen gaf van het publiek, kan je niet meer eender welke soort reclame op je publiek afvuren. Als je er in slaagt om waardige branded content te maken die evenwaardig is aan de rest, mag je die gerust verkopen als het merk zelf. Dat brengt hem tot een volgend punt, namelijk dat je je niet hoeft te schamen voor je branded content. Straal zelfvertrouwen uit. Tot slot raadt Wybenga aan om niet alleen de clicks, maar ook de attention minutes bij te houden. “Zichtbaarheid is te koop, maar aandacht moet je verdienen”, zegt hij.

Leave a Reply