Wat is Content Rules?

Content Rules?! is geen nieuw begrip in de wereld van content marketing. AP Hogeschool Antwerpen nam al verschillende initiatieven omtrent content marketing.

In 2017 organiseerden we het congres Content Rules?!, het eerste congres in Vlaanderen dat alle actoren uit de content marketing industrie op één locatie samenbracht.

In 2018 volgde een modulaire posthogeschoolvorming Content Marketing, bestaande uit 4 sessies, om verder op dit thema in te zoomen.

In 2019 werd de lijn verder gezet. De media-, marketing- en communicatiesector verandert voortdurend en bedrijven zijn steeds meer op zoek naar werknemers die over nieuwe competenties en de juiste expertise beschikken, ook op het vlak van content marketing. Daarom biedt AP Hogeschool Antwerpen sinds het academiejaar 2019-2020 een nieuw postgraduaat aan rond dit thema.

In 2021 werd het webinar Sustainable Stories georganiseerd. Vandaag de dag is het duurzaamheidsaspect voor elk bedrijf belangrijker dan ooit. Tijdens dit webinar leerde je meer over hoe bedrijven content marketing kunnen inzetten om over duurzaamheid te communiceren.

In 2022 kwam dan Content (Net)Works tot stand: een netwerk- en alumniavond voor het postgraduaat. Deze avond stond in het teken van bijleren en netwerken. Er waren talks van Tom Rumes, storytelling-expert en gastlector, en David Walewijns van het AP Immersive Lab. Daarnaast konden de aanwezigen leuke en professionele foto’s laten trekken in het sociale media-lab en konden ze een speciale VR-experience meemaken.

The faces of Content Rules?!

Ook contentmarketingexpert Frederik Picard deelt met veel plezier en overtuiging zijn expertise met de studenten van AP hogeschool. Hij bouwde reeds een sterke reputatie op als marketing- en communicatiemanager van verschillende bedrijven, en is naast content marketing ook gespecialiseerd in marktonderzoek en merkstrategie. Momenteel is hij naast lector ook managing partner van het marketing- en communicatiebureau Reputations.

Hij deelt zijn kennis in verband met merkstrategie in de vorm van een boek dat hij uitbracht ‘People always talk about reputations. Merkreputatie in drie stappen.’ Heel veel kennis die ook op jou zit te wachten!

Wie content marketing zegt, zegt Chris Van Gils. Als lector content marketing op de AP Hogeschool Antwerpen en curator van het Content Rules?!-congres is het meer dan duidelijk dat Chris gebeten is door de microbe. Zij leidde jarenlang de contentmarketingafdeling van Sanoma België en het Content Marketing Center of Excellence voor Europa.

Chris Van Gils won met haar teams verschillende nationale en internationale contentmarketingprijzen en is medeoprichtster van Custo. Een groeiende groep van bureaus met als specialiteit dé marketingdiscipline, you’ll never guess, content marketing!

Daarnaast staat ook contentexpert Frederik Marain aan het roer van het postgraduaat Content Marketing. Hij werkte onder andere als business editor op de redactie Economie van De Standaard, en ging nadien aan de slag als hoofdredacteur/uitgever bij het Vlaamse Internet-mediabedrijf Planet Internet Belgium, een mediabedrijf dat hij mee oprichtte. 

Sinds 2002 helpt hij bedrijven pragmatische digitale strategieën te ontwikkelen, en begeleidt hij bedrijven die willen doorgroeien naar de volgende generatie web omgeving. Frederik deelt zijn journalistieke kennis met veel passie en geduld aan zijn studenten. Hij doceert onder meer Digitale Media, Research en Geavanceerde Journalistieke Technieken aan AP Hogeschool en de VUB. Vanuit de opleiding Journalistiek werkt hij ook als onderzoeker mee aan verschillende onderzoeksprojecten.