Verslagcontent, content marketing, communication, web, webevent, marketing, antwerp, communic

Een onderzoek in januari 2021 van het ICMF toont aan dat België tussen 9 andere Europese landen nog een lange weg af te leggen heeft op vlak van Content marketing. Na het ondervragen van 517 respondenten die actief zijn in de marketing- en communicatiesector, zien we in de analyse van Custo de volgende opvallende conclusies:

 

1. Iedereen heeft nog werk aan strategie, de Belgen nog meer

Als het op content marketing strategy aankomt, geeft slechts 56% van de Belgische respondenten aan over een goed ontwikkelde contentmarketingstrategie te beschikken. 3 landen doet het slechter, maar de meerderheid scoort dus hoger. 

content, content marketing, communication, web, webevent, marketing, antwerp, communic

 

2. Er mist systematiek…

In België hanteert een goede helft van de bedrijven een systematische productieplanning. Ook op dit vlak zijn we voorlaatste.

content, content marketing, communication, web, webevent, marketing, antwerp, communic

3. Maar de inhoudelijke basis zit wel goed

België eindigt op de vierde plaats als het gaat om de productie van content op basis van de journalistieke principes, wat aangeeft hoe belangrijk de kwaliteit is. Inhoudelijk zit het dus wel snor.

 

4. Primus in gebruik van crossmedia 

Net als in vorige edities van deze studie valt op hoe sterk we focussen op het inzetten van verschillende touchpoints. België is de tweede beste van de klas met een gemiddelde van 4,1, en moet enkel Duitsland laten voorgaan. We zetten vooral in op owned digital platformen en organisch bereik via social media. Sinds de uitbraak van Covid-19 zetten de Belgische bedrijven trouwens meer dan in andere landen in op social media. Een teken dat de aanpak futureproof is?

content, content marketing, communication, web, webevent, marketing, antwerp, communic

 

content, content marketing, communication, web, webevent, marketing, antwerp, communic
5. Meten is weten, maar zover zijn we nog niet

België staat op een gedeelde laatste plaats als het gaat om het meten van de prestaties. Ook dit is een teken dat we content marketing nog niet ten volle inzetten en is ongetwijfeld gelinkt aan de strategie die nog niet op punt staat. Extra opvallend is dat slechts 28% van de respondenten de impact van zijn print media onderzoekt (tegenover dubbel zoveel zijn online inspanningen). Nochtans is er met de Custometereen tool voorhanden om dat snel en efficiënt te doen.

 

6. Organisatie nog niet op punt

We dreigen in herhaling te vallen, maar ook de organisatie rond content marketing staat nog niet op punt in ons land. Om maar een voorbeeld te geven: slechts 28% van de respondenten heeft een specifiek contentmarketingteam. 

 

7. Opvallend: we gaan ervoor!

80% van de Belgische respondenten geeft aan in de volgende 3 jaar meer te willen investeren in content marketing. Pretty impressive! De scores zijn in heel Europa behoorlijk positief, maar wij halen toch de derde plek. Voelen we dat een inhaalbeweging nodig is?

 

8. Conclusie Custo

Wie deze analyse leest, beseft dat België zich in de Europese middenmoot bevindt. “Tegenover twee jaar geleden, merken we een stevige vooruitgang”, analyseert Custo-voorzitter Michel Libens (Propaganda). “We zetten duidelijk stappen vooruit. Maar er is op heel wat vlakken nog veel ruimte voor verbetering. Het blijkt belangrijk om met experts te werken om zo het niveau verder op te krikken. Gelukkig zien we de intentie om verder te ontwikkelen al heel duidelijk.”

 

Bronnen : 

Studie toont aan: België in de middenmoot op vlak van content marketing | CUSTO

Rapport ICMF Survey 2021, Europe’s biggest content marketing study, January 2021