Bron foto: Your Marketing Mates
De digitale marketingwereld groeit ongelooflijk snel. Iedere maand duikt er een nieuw kanaal en een nieuwe marketingtrend op. Net zoals de verwachtingen en behoeften van de consumenten constant veranderen. Australische hosts Belle en Liz van de podcast ‘Your Marketing Mates’ bespreken in aflevering tien van hun vierde seizoen de nieuwe marketingtrends van 2022.
1. Consumenten nemen de controle
COVID-19 zorgde voor onzekerheid in het dagelijks leven van de mensen. Tijdens deze chaotische periode was niemand echt op de hoogte van wat er kon gebeuren. Sindsdien willen de mensen meer controle. Ze willen zelfstandig zijn en niet meer machteloos zijn over hun eigen leven, zoals tijdens de pandemie. Als merk moet je empathie tonen aan je klanten en ze informatie aanbieden op een efficiënte, doelgerichte manier. Merken die dat begrijpen en ervoor openstaan om de klanten meer controle te geven, zullen veel meer reacties krijgen.
2. Short-form video
TikTok stoot Facebook van zijn troon in de sociale mediawereld. Als je nu als merk niet op het short-form videoplatform zit, dan loop je achter. Video content moet kort, pittig en amusant zijn en laat dat nu juist zijn wat TikTok aanbiedt. Instagram sprong ook al snel mee op de trend met zijn Reels.
3. Soul-searching van merken
Consumenten willen eerst weten waar een merk voor staat vooraleer ze iets kopen. Als je doel duidelijk is via je content en sociale media, en je de klanten laat weten waar je voor staat, ben je goed bezig. Klanten zijn op zoek naar de waarden en doelstellingen van een merk. Ze willen een connectie voelen; enkel op die manier kun je hun vertrouwen winnen. De maatschappelijke impact van een merk is het belangrijkste: wat doe je voor de mens en de planeet? Ken je klanten en weet waar ze belang aan hechten.
4. De “Cookiepocalypse”
Apple en Google zijn verplicht meer en meer privacy updates toe te voegen aan hun apps sinds de strengere dataregeling die de afgelopen jaren werd opgelegd door de EU. De technologiereuzen voldeden niet aan de nieuwste EU-privacywetten. De EU maakte een hitlijst met maar liefst 20 internetbedrijven die hun dataregeling meer privacy-bestendig zullen moeten maken. Dat maakt het natuurlijk moeilijk voor marketeers om de juiste data te vinden over hun consumenten. Marketeers moeten naar de toekomst toe een langetermijnstrategie ontwikkelen om toch aan de nodige data te raken.
5. Inclusieve advertising op een authentieke manier
Diversiteit in advertising, op alle vlakken, groeit de laatste jaren in stijgende lijn. Klanten verwachten authenticiteit van bedrijven en merken. Als je diversiteit in je bedrijf hebt, ga je die ook verwerven in je advertenties en klanten. Verschillende stemmen van verschillende achtergronden in de organisatie laten meedenken over je campagnes: dat is de beste manier om die authenticiteit en diversiteit te verkrijgen.