Bron foto: Cera
BAM (Belgian Association of Marketing) selecteert ieder jaar de strafste Belgische content cases en stelt ze tentoon in hun Content Marketing Casebook. Hieronder lichten we enkele cases van de vijfde editie in 2021 verder uit.
1. Studentikeus (Technopolis en Thomas More)
Studentikeus is een samenwerking tussen Technopolis en Thomas More. Ze slaan de handen in elkaar om de aandacht voor STEM (wat staat voor science, technology, engineering en mathematics) te verhogen bij kinderen en jongeren. In de YouTube-reeks gaat de 19-jarige Witse elke week een andere opleiding testen bij Thomas More. Nadien verspreiden zowel Technopolis als Thomas More de afleveringen crossmediaal, op kanalen waar jongeren de meeste content consumeren zoals Instagram en TikTok.
De resultaten? Meer dan 360.000 jongeren bekeken de YouTube-reeks. Thomas More merkte een stijging tussen twee en zeven procent in het aantal inschrijvingen voor de opleidingen die door Witse werden getest. Technopolis en Thomas More kozen met Studentikeus bewust voor herkenbaarheid en authenticiteit. Op die manier gaven ze hun publiek een (hoofd)rol in de storytelling, waardoor het verhaal goed aansloeg.
2. Notenkrakken (Cera)
Cera, één van de grootste coöperaties in België, liet hun 400.000 aandeelhouders walnoten rapen voor de Notenkrakken. Wat daar het nut van is? Wel, deze noten werden door mensen in zorgateliers gekraakt en gepeld waarna er vervolgens olie uit werd geperst. Die olie werd verkocht en de opbrengst ging naar de zorgateliers in de vorm van financiële steun.
Het coöperatief vennootschap slaagde erin om alle doelgroepen via alle mogelijke platformen te bereiken. Het meest indrukwekkend is echter dat ze niet vanuit geprojecteerde winstcijfers vertrokken. In de campagne van Cera stond menselijke betrokkenheid met maatschappelijke en economische meerwaarde centraal. Dat merk je aan de pakkende content van de Notenkrakken die hun verhaal vertellen.
3. Energids.be (Sibelga)
Last but not least is er nog Energids.be van Sibelga, distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas. Het bedrijf ontwikkelde een 360°-platform waarop ze burgers informeert, de rol en het belang van energiedistributie verduidelijkt en de dialoog tussen burger en bedrijf bevordert. Energids is de bron voor nieuws over energie en onafhankelijke informatie. De timing, vlak na de liberalisering van de Brusselse energiemarkt, is ook ideaal gekozen.
Door te vertrekken vanuit vragen van klanten en niet over zichzelf als bedrijf te beginnen, maakt Sibelga duidelijk dat de klanten centraal staan. Ze stimuleren burgers dan ook om zoveel mogelijk vragen te stellen en ondertussen werden er al 1600 beantwoord. De content wordt verspreid via hun website, magazine en digitale nieuwsbrief.