UGC, beter gekend als user generated content, is content in de vorm van video, tekst, audio en foto die gemaakt is door gebruikers van je product/dienst. Wat UGC kan teweegbrengen voor je merk, kom je te weten in deze blogpost.
User generated content heeft veel waarde door hoe organisch de informatie is. Klanten geloven sneller andere enthousiaste gebruikers dan de producent zelf. Een ander gigantisch voordeel is het feit dat je zelf er weinig of geen resources in moet steken. Foto’s maken, zelf reviews schrijven of zorgen dat je klanten overtuigt? Geen zorgen: met UGC gaat het vanzelf en dat zonder veel investering van tijd of geld.
UGC is ook zeer voordelig voor je SEO. Google ziet elke review of post die wordt toegevoegd aan je website en aanschouwt ze als een update van je inhoud.
IKEA At Mine
Een geslaagde vorm van UGC is de ‘IKEA At Mine’-campagne. IKEA had ondanks zijn populariteit één probleem: het bedrijf wilde een hechtere community rond zijn merk bouwen. Het meubelbedrijf wou zijn klanten met elkaar in contact brengen om die gemeenschap te doen ontstaan. Daarvoor creëerde IKEA de IKEA At Mine campagne, waarbij de klanten een foto moesten nemen van één van hun kamers met IKEA-producten in. Win-win situatie voor IKEA: meer content én een hechtere community. Op de website staat er een selectie van Instagram-posts, waarbij de producten in een échte kamer getoond worden. In de #ikeaatmine-hashtag werden al 136K berichten geplaatst en komen er elk uur nog posts bij. Kortom: een geslaagde vorm van user generated content!