Dave Trott doet al enige tijd stof opwaaien binnen de wereld van content marketing. Hij stelt de vragen waar anderen niet aan denken of die ze niet durven stellen. Dat doet hij op zijn eigen manier, zonder een blad voor de mond te nemen. Een aanpak die hem veel voordelen heeft opgeleverd, want hij mag op congressen over de hele wereld zijn visie verkondigen. Zo was hij ook een spreker op het congres Content Rules?!. Hij heeft toen 5 belangrijke tips meegegeven.
1. Probeer verder te kijken, wees creatief. Er is een verschil tussen een stylist en een creative. Stylists steken een reeds bestaande advertentie slechts in een nieuw jasje. Veel creatives zijn eigenlijk stylists, zorg ervoor dat je meer bent.
2. Hou het simpel. Content marketing is een zeer complexe industrie. We zijn zo bang primitief genoemd te worden, dat we vergeten hoe krachtig eenvoud kan zijn. Verberg dingen niet achter moeilijke woorden. Het toont enkel aan dat je zelf niet weet wat je voorstelt of wat het probleem is.
3. Durf anders te denken. Het probleem is niet een oplossing vinden, maar de manier waarop we naar problemen kijken. Verander het probleem door tegen de stroming in te denken. Als de wereld binnen 60 minuten vergaat, moet je 55 minuten besteden aan de oorzaak van het probleem en 5 minuten aan een oplossing.
4. Kanalen veranderen, mensen niet. Van de 2000 advertenties die we per dag zien, onthouden we er slechts een paar. Zorg dat jouw advertentie kwaliteitsvol genoeg is. Want wat niet verandert, is de menselijke geest. Die zorgt ervoor dat iets viraal gaat, niet sociale media.
5. Maak dingen die buiten de norm vallen. Ons brein maakt verschillende patronen aan. Veel advertenties lijken op elkaar, en na verloop van tijd zien we ze als hetzelfde. Zorg er dus voor dat die van jou origineel is, dan pas staan mensen stil bij je idee en heeft het de nodige impact.