1. Vervul een concrete behoefte of maak een belofte waar
Waar heeft jouw lezer nood aan? Is er een behoefte, een gemis, een gemeenschappelijk probleem of ‘vijand’ die je kan helpen aanpakken? Door in te spelen op dat emotionele domein, creëer je een band met je lezer. Jij bent immers degene die zijn probleem kent en helpt oplossen.
2. Vertel jouw verhaal
Vergeet USP’s. Mensen willen zich enkel nog biden aan je merk door het verhaal dat je vertelt. Denk er goed over na, maak het uniek en zorg dat het mensen raakt. En als je geen verhaal hebt, creëer er dan eerste een.
3. Zoek het juiste evenwicht
je content moet een goede mix zijn van informatie, branding en entertainment, liefst allemaal gecombineerd. Dat laatste is niet onbelangrijk, want in ruil voor de tijd en aandacht van je lezers, moet je zelf iets bieden.
4. Content reclame
Zorg ervoor dat je ‘branding’ niet overkomt als ‘branding’. Spreek zo weinig mogelijk rechtstreeks over jezelf. Probeer objectief te zijn, leg je verhaal in de mond van andere mensen of stimuleer ‘earned media’, waarbij het de volgers zijn die je verhaal vertellen of onderschrijven.
5. Wees authentiek
Er komt steeds meer content bij. Blijf weg van Wikipedia en zoek naar echte verhalen, met echte mensen. Wapen je tegen opgewarmde kost. Die beroert niemand.
6. Wees receptief
Je doet alle moeite om op het niveau van je lezer échte verhalen te vertellen. Zorg er dan ook voor dat je er bent als die persoon reageert. Ga in dialoog en maak vooral interactie mogelijk. Laat mensen op een zo makkelijk mogelijke manier reageren en jouw content delen. Ook al doen ze het niet, het faciliteren van die mogelijkheden geeft aan dat je er voor openstaat. Reacties – ‘earned media’ – zijn nog altijd het meest authentiek.
7. Vind jezelf voortdurend opnieuw uit
Hoe goed jouw inspanningen ook zijn, als snel nestelt zich een zekere gewenning bij je lezer. Waarom denk je dat publieksbladen en kranten om de drie jaar hn lay-out vernieuwen? Wees dus nooit tevreden, blijf nadenken over andere manieren om je zelfde verhaal te brengen, zoek naar nieuwe invalshoeken of grafische vormen, experimenteer met andere fotografen en illustratoren, probeer eens andere kanalen als Pinterest en Vine, maar ga nooit op je lauweren rusten.
8. Val op
Wat ben je met het beste magazine of een blog met boeiende content, als niemand jou vindt? Gebruik alle technieken en hulpmiddelen om je content op een interessante manier voor te stellen. Zorg dat je al je ‘owned media’ optimaal ingezet zijn om je content tot bij je doelgroep te krijgen en versterk deze door ze onderling naar elkaar te laten verwijzen en/of door ze te gebruiken als medium voor reactie en interactie.
9. Maak je content herkenbaar
Di Rupo herken je onmiddellijk aan zijn strikje. Hetzelfde resultaat moet je verkrijgen met je content. Zorg dat alles klopt met je overkoepelende verhaal dat je brengt, maar zorg ook dat de creatieve stijl waarin je het brengt, de jouwe is : het soort verhalen dat je brengt, de opinies die je onderschrijft, de mensen die je opvoert, de tone of voice, het beeldgebruik, de bladspiegel, het coverbeeld, de fysieke vorm en zelfs de manier waarop je binnenkomt.
10. Omring je met professionals
Met het grondig uitvoeren van deze tien stappen kom je al een heel eind. Het optimaal inzetten van content marketing is echter geen sinecure en je bevindt je soms op onontgonnen terrein. Custo kan je daar bij helpen, in daad maar ook in raad!