Op welke manier zet ik influencer marketing in? Dat is een vraag die door het hoofd van vele content marketeers spookt. En dat is niet verwonderlijk, want influencer marketing is een complex gegeven. Lees verder om erachter te komen hoe het in zijn werk gaat!
De ene organisatie zet influencer marketing sporadisch in, de andere gebruiken het als de drijvende motor achter het hele communicatieplan. De samenwerkingsduur kan variëren van eenmalig tot langdurig. Een langdurige samenwerking krijgt de voorkeur. Probeer de influencer dan om te vormen tot een vriend of familielid van het merk.
Of je nu eenmalig of langdurig samenwerkt met een influencer, “awareness” creëren is altijd het doel! Maar natuurlijk zal je influencers ook inzetten om de verkoopcijfers te doen stijgen.
Die sales zullen gegenereerd worden door het bereik van de influencers. Het is dus belangrijk dat er een match is tussen jouw doelgroep en de doelgroep van de influencer. Daaruit kan je dus al afleiden dat de keuze van influencer samenhangt met je campagnedoel. Complex, maar het werkt! Want uit de SMI-barometer, een jaarlijks onderzoek van Comeos en de Arteveldehogeschool, blijkt dat één op drie Belgen reeds een product kocht door een influencer.
Door de hoge betrouwbaarheid en geloofwaardigheid is het interessant om de influencer content in te zetten voor online advertenties (vergeet daarvoor geen toestemming te vragen aan de influencer). Eens je toestemming hebt van de influencer, kan je de desbetreffende content gebruiken als advertentie en je budget investeren in het bereiken van je doelgroep.
Maar waar zet je influencer marketing het best in? TikTok is al enkele jaren een hot topic en dat lijkt ook het geval te blijven! Zeker voor influencer marketing, mede dankzij het sterke algoritme en de ‘lo-fi vibe’ die leeft op de app.