Op welke manier zorg je ervoor dat je merk uniek overkomt bij mensen? Alles begint bij het formuleren van een missie en een visie, hetgeen waar je als bedrijf voor wil staan. Op die manier ben je vertrokken om je uiteindelijke merkwaarden te gaan bepalen.
In plaats van je klanten alleen maar te vertellen wat je doet, is het veel duurzamer om te communiceren waarom je de dingen precies doet. Je basis, opgebouwd vanuit de klassieke 4P-marketing (product, prijs, plaats en promotie), moet uiteraard goed zitten maar enkel daarmee zal je het niet redden. De concurrentie kan dat aspect van je marketing namelijk heel makkelijk overnemen. Wat ze echter niet kunnen overnemen, is je waardenpatroon. De verzameling van alle waarden vormen samen het unieke DNA van een bedrijf.
We onderscheiden drie verschillende soorten waarden:
- Als eerste heb je de organisatiewaarden die worden opgesteld door het management van een bedrijf. Kort gezegd zitten hier de missie en de visie in, oftewel wat het bedrijfsbeleid wil bereiken.
- Ten tweede zijn er de werkwaarden die de medewerkers motiveren om dagelijks naar het bedrijf te komen. De werknemers kunnen de werkwaarden realiseren in hun dagelijkse bezigheden, wat hen trots maakt om het merk te vertegenwoordigen.
- Als derde heb je de perceptiewaarden, die mensen van buiten je merk aan jou verbinden, ongeacht of ze de juiste waarden aan het bedrijf toekennen. De perceptiewaarden zijn wat mensen van buitenaf over jouw merk denken en erbij voelen.
Vanuit de drie bovenstaande invalshoeken bepaal je uiteindelijk de merkwaarden. Deze waarden beschrijven het karakter van je merk volledig en creëren waarde voor al je stakeholders. Hoe meer je eraan werkt, hoe meer de organisatiewaarden, werkwaarden en perceptiewaarden met elkaar in lijn zullen liggen. De kunst zit uiteindelijk in het vinden van een goede balans tussen de drie.